- Start
   - Newsy
   - Zapowiedzi
   - Recenzje
   - Solucje
   - Galerie
   - Video
   - Linkownia
   - Pliki
   - Ekipa/Kontakt
   - Wyszukaj
   - FORUM
       

KAJKO I KOKOSZ - TWIERDZA CZARNOKSIĘŻNIKA

KiK



Gdybym miał wskazać swoją ulubioną serię komiksów, nie wahałbym się ani chwili. Przygody dwóch dzielnych wojów – Kajka i Kokosza – towarzyszyły mi przez niemal całe dzieciństwo, a i teraz bawią mnie prawie tak bardzo, jak przed laty. Wszystko za sprawą niesamowitego świata, pełnego humoru i barwnych postaci, jaki Christa tworzył w każdej ze swoich książeczek. To właśnie równa, wysoka forma odróżniała go od większości kolegów po fachu. W przeciwieństwie do początkowo niezłego Tytusa czy bardzo dobrego lecz stopniowo tracącego jakość Thorgala, Kajko i Kokosz nigdy mnie nie zawiedli. Z tym większą uwagą śledziłem informacje dotyczące Twierdzy Czarnoksiężnika – gry komputerowej opowiadającej zupełnie nową historię z moimi ulubieńcami w rolach głównych. Czy autorzy, wydawnictwo Dagiel we współpracy z Honey Flavour, stanęli na wysokości zadania i przenieśli na ekran chociaż namiastkę klimatu rodem z komiksów Christy?

KiK


Pod względem fabularnym szału nie ma. Historia rozpoczyna się od przybycia do Mirmiłowa kupców, wśród których znajduje się dostojny Hodon. Jak się później okazuje, nie jest on wcale zainteresowany handlem (a przynajmniej nie tylko nim). Zamiast zająć się sprzedażą dóbr, zawraca w głowie Mirmiłowi, namawiając go do ustanowienia podatków i przekształcenia grodu w potężną twierdzę. Nie wiadomo, jaki ma w tym cel, jasne jest jednak, że jego obecność w grodzie nie skończy się dobrze. Ale wszystko da się naprawić, w końcu od czego są nasi dwaj dzielni przyjaciele – Kajko i Kokosz? Wraz z nimi stawimy czoła Hodonowi, zbójcerzom i licznym niebezpieczeństwom.

KiK


W teorii cała historia nie wygląda najgorzej. Są jednak dwa podstawowe problemy. Pierwszym z nich jest odtwórczość – początkowy fragment gry mocno kojarzy się ze Szkołą Latania, z kolei drugi rozdział, a zwłaszcza atak zbójcerzy na Mirmiłowo, jest mocno inspirowany Dniem Śmiechały. Osobiście wolałbym, by główne wątki Twierdzy Czarnoksiężnika były poprowadzone w bardziej oryginalny sposób i nie nawiązywały do pomysłów znanych z komiksów Christy. Drugim fabularnym zgrzytem jest sam Hodon. Autorzy próbują nam wmówić, że jest to postać sprytna i potężna, ale w trakcie rozgrywki zupełnie tego nie widać. Jego działania wydały mi się mało logiczne, a jedyną cechą, którą się wyróżnił jest… tchórzostwo. Nie jest to z pewnością czarny charakter na miarę choćby Złotowłosego Rangara ze Szranków i konkurów. Na szczęście znacznie lepiej wypadają pozostali bohaterowie – są barwni, zabawni i niemal dokładnie tacy, jakich zapamiętałem z komiksów. Fani twórczości Christy znajdą w Twierdzy czarnoksiężnika zarówno tekst Mirmiła o orchideach (wtajemniczeni powinni wiedzieć o czym mówię), jak i skłonności Kokosza do obżarstwa. Charakterystyczni są też zbójcerze z kapralem i Ofermą na czele.

Postacie wprowadzają do warstwy fabularnej sporą dawkę humoru, który jest, w mojej opinii, największym atutem gry. Ciekawe są zwłaszcza nawiązania do współczesności, których jednak dzieci raczej nie zrozumieją. Ja na szczęście dzieckiem już od dawna nie jestem, wyłapałem więc parę interesujących smaczków, wśród których znalazło się nawet nawiązanie do spotu wyborczego Kononowicza.

KiK


Mocną stroną gry są zagadki. Większość z nich polega na odpowiednim wykorzystywaniu zgromadzonego ekwipunku, jednak pojawia się także kilka sympatycznych układanek oraz zręcznościowych mini gierek. Choć gra jest adresowana głównie do dzieci i młodzieży, wyzwania nie są na tyle banalne, by zanudzić dorosłego gracza. Ba, w kilku miejscach sam miałem poważne problemy – witraż układałem co najmniej kilkanaście minut, a podczas odpierania ataku na gród uwijałem się jak w ukropie i sukces osiągnąłem dopiero za trzecim podejściem.


Grafika została wykonana bardzo poprawnie. Korzystne wrażenie robią zwłaszcza tła – pełne żywych barw, powinny przypaść do gustu zarówno fanom twórczości Christy, jak i dzieciom, które nie miały wcześniej do czynienia z komiksami o Kajku i Kokoszu. Fajnie wyglądają także postacie, choć ich animacja nie powala (ale to zrozumiałe w niskobudżetowej produkcji). Równie dobre są dźwięki – zarówno odgłosy otoczenia, jak i muzyka stoją na wysokim poziomie i idealnie pasują do warstwy wizualnej, tworząc wraz z nią ciepły, pogodny świat, który powinien być atrakcyjny dla młodych odbiorców. Ja również łatwo odnalazłem się w tym świecie i smutno mi się było z nim żegnać.

KiK


Miałem za to wielką ochotę pożegnać się z osobami odpowiedzialnymi za dubbing. Jedynym, który stanął na wysokości zadania i nadał swojej postaci charakter jest Grzegorz Wolf, który wcielił się w postać Kajka. Pozostali spisali się przeciętnie bądź słabo, i słychać było, że nie mają pełnej kontroli nad emisją głosu. Przodowały w tym niestety Panie – ani Lubawa, ani Jaga, ani też kobiety występujące w ostatnim rozdziale nie brzmiały tak, jak można było oczekiwać. Szczególnie drażniła mnie wyjątkowo nieudolnie gdacząca kobieto-kura. Słuchając jej, miałem ochotę spuścić solidne manto głośnikom. Na szczęście powstrzymałem się i dotrwałem do końca dialogu.


Trochę ponarzekałem, co nie zmienia faktu, że bawiłem się przy Twierdzy Czarnoksiężnika bardzo dobrze. Jako fan komiksów Christy spodziewałem się wprawdzie ciekawszej historii, barwniejszego czarnego charakteru i zupełnie innych, bardziej profesjonalnych głosów postaci, ale w zamian dostałem fajny, niebanalny humor i stylową oprawę audiowizualną, dzięki której odpłynąłem na parę godzin w przeszłość i przypomniałem sobie fantastyczne chwile spędzone razem z Kajkiem i Kokoszem.


OCENA GRY: 7,5/10

ZALETY:

+ oprawa audiowizualna
+ zagadki i mini gierki
+ niebanalny humor
+ świat znany z komiksów Christy

WADY:

- niezbyt ciekawie poprowadzona fabuła
- nijaki Hodon
- dubbing


KiK


Dodano:  poniedziałek, 16 stycznia 2012
Recenzent:  Vicek
Wynik:
odsłon: 2719

Którego polskiego wydawcę gier uważasz za najlepszego?

[ Wyniki | Ankiety ]

Głosów: 4031

- The Testament of Sherlock Holm...
- Tajne Akta III
- The Testament of Sherlock Holm...
- Syberia III
- FACE NOIR - IL GATTO DAGLI ...
- Broken Sword 5
- Resonance
- Steam/TheIndieGala/The HumbleB...
- THE BOOK OF UNWRITTEN TALES - ...
- CYPHER: Tekstowa przygówka w s...


© Copyright 2005-2010 Przygodowki.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Przygodówki.pl 2007